2013. november 19., kedd

Burgonyás tönköly kenyér

A hétvégén sikerült megsütnöm életem eddig legszebb kenyerét :) Ízre is tökéletes, ezért le is jegyzem gyorsan :)

Hozzávalók:
- 50 dkg liszt (jelen esetben 15 dkg tönköly fehérliszt + 35 dkg tk tönköly liszt)
- 20-25 dkg öregtészta (nem mértem le, én 25 dkg lisztből szoktam készíteni és ez két kenyérhez elég nekem)
- 2 kisebb főtt krumpli
- 2 tk só
- 2 evk olvasztott kókuszzsír
- 1 dl tej
~ 2 dl víz
- 1 tk cukor
- 1 dkg friss élesztő

Én szokás szerint kenyérsütőgéppel végeztettem a dagasztást. Most annyi különbséggel, h nem futtattam az élesztőt, egyszerűen csak belemorzsoltam a gép üstjébe a többi hozzávalóval együtt.
A vizet fokozatosan adagoltam hozzá, liszt függő h pontosan mennyit vesz fel, nekem ez még ugyanazon recept esetében sem mindig ugyanannyi... Nehéz kitapasztalni :S
Kb 1,5 órát hagytam kelni, sajnos ebben a hűvös időben sokkal nehezebben kelnek a tésztáim, már kezdtem is aggódni h elrontottam az élesztővel, de bő egy óra után már szépen emelkedett a tésztám :)
Utána szépen átgyúrtam, megformáztam a kenyérkémet, és itt jött részemről egy újabb újítás, ezúttal sütőpapírral kibélelt jénai tálba raktam a tésztát és hagytam még bő fél órát, 40 percet kelni. És még egy csavar a történetben h nem melegítettem elő a sütőt, hanem mikor már úgy gondoltam szépen megkelt, beraktam a hideg sütőbe, de úgy h le is fedtem a jénai tetejével, amit befröcsköltem vízzel. Majd beállítottam a sütőt 200 fokra alsó-felső sütésre. (eddig mindig légkeveréssel sütöttem a kenyereket is). Aztán izgatottan figyeltem mi fog történni :D És legnagyobb meglepetésemre, a kenyerem minden eddiginél nagyobbra, magasabbra kelt :) Öröm volt nézni már a sütőben is :) Kb 20 perc után le is kellett vennem a jénai tetejét, mert elérte a magasságát, és nem akartam h összenyomódjon. Jól is tettem, mert még utána is tovább emelkedett :) És az extra az egészben h még szép cserepes is lett :D
A bélzete pedig finom puha és szaftos, viszont a krumpli miatt a héja sem lett ropogós, de ez engem nem is zavar, mert így szebben lehet szeletelni :)


Azt most is leszögezem, a recept nem a saját szellemi termékem, az eredeti recept innen származik: Limara péksége


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése