2013. október 8., kedd

A KENYÉR!

És igen, csupa nagybetűvel :) Ma ugyanis elkészült eddigi pályafutásom legszebb és legfinomabb kenyere :) Az eddigiek sem voltak rosszak, sőt! A boltinál bármelyik jobb volt, de egyiket sem éreztem az igazinak. Volt aminek a héja nem tetszett annyira, volt amit nehéz volt szeletelni, pár nap után morzsálódott, volt aminek az íze nem lett az igazi és el is terült... Keresgéltem a receptek között, kértem tanácsokat és így megszületett a mai remekmű, hála Krisztinek az alap receptért, amin alig változtattam :)

Az én Kenyerem így készült:

- 20 dkg tk tönköly liszt
- 28 dkg tönöly fehér liszt
- 20 gr lenmagliszt
- 2 tk só
- 1 kk cukor
- 20 dkg öregtészta
- 0,7 dl tej
- kb 2 dl víz (ez liszt függvényében lehet picit több, de nem sokkal!)
- 2 csapott evk kókuszzsír
- kb 2 evk lenmag

Ezen kívül mehet bele 2 evk burgonyapehely v puffasztott amaránt, de ezt én kihagytam, mivel egyik sincs itthon, de fogok venni és kipróbálom :)

Az élesztőt a langyos cukros tejben megfuttattam, majd mindent a kenyérsütőgép üstjébe raktam. Az öregtésztát még előző este elkészítettem!
10 percig dagasztottam, majd a gépben hagytam langyos helyen 40 percig kelni. Ez után megformáztam és sütőpapírral bélelt tepsire raktam, letakartam és hagytam duplájára kelni. Közben a sütőt előmelegítettem 220 fokra. Ezután bevágtam éles késsel 3 helyen, megkentem tojással (vízzel is lehet) és megszórtam len és szezám maggal, de venni fogok tökmagot is legközelebbre :) 40 perc alatt készre sütöttem. Az utolsó 10-15 percre már kicsit lentebb vettem a hőfokot, mert nagyon pirult.

Gyönyörű magasra kelt, igazi kenyér formája lett, és ezen a hőfokon tökéletesen átsült. Mikor kivettem, rácsra tettem hűlni, megkopogtattam az alját, és gyönyörűen kongott :) Ilyet még nem is hallottam, egyik kenyerem sem válaszolt ilyen szépen h elkészült :) Nagyon boldog vagyok h végre sikerült, most már csakis ezzel a recepttel fogok dolgozni :)

Amit még tervezek, ki szeretnék próbálni vmi "olcsóbb" lisztet amivel keverem a tönkölyt, rozs v graham lisztre gondolok, csak h kicsit kevesebből ki tudjam hozni... Be fogok számolni arról is :)

És a képek, ilyen lett a mai gyönyörűségem :)


3 megjegyzés:

  1. Nagyon szép lett a kenyérkéd :) Én már egy éve sütök kenyeret, boltban csak nyáron vettünk, amikor a hőség miatt nem volt kedvem a sütőt bekapcsolni :))
    Én BL80-as lisztet használok leggyakrabban, és abba keverek rozs-, vagy graham-, vagy tk tönkölylisztet. Ja, és majdnem mindig teszek bele lenmagpelyhet. Nagyon szeretjük.

    VálaszTörlés
  2. Köszi, aranyos vagy :) BL-80 liszttel biztos még tökéletesebb lenne, csak az IR miatt nem szeretnék fehér lisztet használni. De a lenmagpehely jó ötlet, azt ki fogom próbálni :)

    VálaszTörlés
  3. Szia! Bocsi a kérdésért, de kezdő vagyok kenyérsütés terén...Mi az az öreg tészta??? Még sose hallottam :)

    VálaszTörlés